جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) و نکات حائز اهمیت

یزدفردا "امیرترقی نژاد:
1.امسال هشتمین دوره جشنواره فرهنگی امام رضا(ع) در رشته های مختلف فرهنگی و هنری در سراسر کشور همزمان با دهه کرامت آغاز شده است. از داستان نویسی گرفته تا خوشنویسی و مقاله نوبسی و ...البته حالا هم که این جشنواره در ترویج فرهنگ دینی کشور به خصوص فرهنگ ائمه معصومین در این چند سال نقش بسزایی را ایفا نموده ، مخاطبان خاص خود راهم جلب کرده است . اما سوال این نیست که کدام رشته، مخاطبان فزون تری دارد، بلکه سخن از آن است که چرا این جشنواره که ریشه ای امیدوار کننده در بین هنرمندان و جامعه دمیده با مشارکت کمتر دیگر دستگاه های فرهنگی همراه است ؟ چرا این سازمان های فرهنگی به مقوله اصلی خود نمی پردازند و اگر بپردازد چه فایده ای دارد ؟ پس به دلایل و مصداق های متفاوت ذیل توجه کنید.
2. چند وقت پیش چندتن از اساتید رشته هنر، از آموزش و پرورش انتقاد نمودند که یکی از دلایل مهم عدم بسط و گسترش فرهنگ و هنر در جامعه بخاطر آن است که این سازمان از سرمایه گذاری فرهنگی و آموزش هنر در مقاطع مختلف تحصیلی در بین دانش آموزان کوتاهی نموده است .مثلاآموزش و پرورش می تواند با تدریس رشته تئاتر و یا خوشنویسی در همان مقطع دبستان استعدادها را شناسایی و معرفی مراکزی نماید که در آینده ای نه چندان دور این استعدادهای می توانند مخاطبان را راضی نگه دارند. پس می توان گفت اگر این سازمان توجه بیشتری می نمود در تئاتر رضوی که امسال سر در هوا ومعلق گشت درحال حاضرمی توانست بستر آغاز بکار جدیدی در جشنواره امام رضا(ع)باشد.

3. صدا و سیما و رسانه های گروهی مقصران اصلی هستند؟ ما که در رسانه ها مدام از این نکته داد می زنیم که چرا به فرهنگ رضوی و یا ... توجه نمی کنید چقدر صحبت از این مسئله نموده ایم که این کار ریشه ای مانند جشنواره امام رضا (ع)چگونه شکل گرفت و نقد و انتقاد های ما به کم و کاستی های این جشنواره امام رضا (ع)چه بود وچه شد؟
4.این دو سازمان را فقط بعنوان نمونه مثال زدیم که بگوییم اگر مشارکت دستگاه های فرهنگی اگر با یک هماهنگی خاص صورت بگیرد می توان گفت که جشنواره هایی مثل جشنواره امام رضا(ع) در بین این جوانان مرز و بوم حرف اصلی را در ترویج فرهنگ ائمه معصومین خواهد زد. پس حرف اصلی را زمانی خواهیم زد که دستگاه های فرهنگی این امر را در خود ملزم بدانند که همکاری در برگزاری یک رویداد فرهنگی همانند جشنواره امام رضا سالها جوانان ما را بیمه خواهد نمود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا